Välitöödest uurimuseks. Soome-ugri rahvaste kultuuride etnoloogilisest uurimisest Soomes

Authors

  • Ildikó Lehtinen

Abstract

Välitöödest uurimuseks. Soome-ugri rahvaste kultuuride etnoloogilisest uurimisest Soomes

Soome etnoloogia algusaegadel keskenduti soome-ugri diskursusele. 19. sajandil  oli uurimise keskmes soome-ugri rahvaste ja ka soomlaste algupära väljaselgitamine. Materjali koguti ekspeditsioonidelt, mis ulatusid Soomest Siberini, Obi jõe ja selle harujõgede kallasteni. Etnoloogid kogusid soome-ugri keeli rääkivatelt rahvastelt esemeid Soome rahvusmuuseumi kogudesse. Teise maailmasõja järgse soojenemise aegne Soome ja Nõukogude Liidu kultuurileping toetas uurijate vahetust. Soome rahvusmuusemi ja Kultuuride muuseumi uurijana olen teinud alates aastast 1981 välitöid mari keelepiirkonnas. Eesmärk oli välja selgitada mari naiste riietumises toiminud muutusi. Uurimus laienes hiljem Turu ja Helsingi ülikooli ulatuslikuks projektiks Mari naine ja moderniseerumine, kus osalesid ka mõlema ülikooli etnoloogiatudengid. Mari rahvusmuuseumi uurijatega on kaardistatud mari diasporaa Nižni-Novgorodi piirkonnas, Tatarstanis ja Baškortostanis.

Dialoogis informandiga oli alati ka kolmas osapool: ese, mis minu puhul oli rõivastus, ja täpsemalt ehe. See oli tihti sillaks intervjueerija ja intervjueeritava vahel. Ese, riidetükk või ehe võis olla seotud mõne juhtumiga, millest läks liikvele mälestuste kett. Olen dokumenteerinud esemed välitööpäevikutesse ja teinud neist fotosid. Selle protsessi käigus oleksin eseme nagu ise omaks võtnud ja kinnistasin tähelepanu materjali- või valmistusdetailidele. Tegin ekspeditsioone pea igal aastal marikeelse piirkonna eri kohtadesse (Lehtinen 1987, 1990, 1991, 1997, 2002). Minu väitekiri ehetest Tscheremissischer Schmuck ilmus aastal 1994 ja maride riietumise muutumist käsitlev uurimus Maride kleidid. Volgasoomlaste rahvarõivaste muutustest aastal 1999. 

 

From fieldwork to a research publication: Ethnological research in Finland on the cultures of Finno-Ugric peoples

Finno-Ugric discourse was a part of Finnish ethnography in its first phase. In the 19th century the central concern was identifying the origins of Finno-Ugric peoples, including Finns. Material was collected on expeditions that ranged from Finland to Siberia, the banks of the Ob River and its tributaries. Ethnological researchers gathered together an extensive collections of artifacts from Finno-Ugric speaking peoples for the collections of the National Museum of Finland. With the thaw of relations between Finland and the Soviet Union following World War II a pact supporting the mutual exchange of researchers was inaugurated. As a researcher at the Finnish National Museum and the Museum of Cultures, I have carried out fieldwork in the Mari language area since 1981. The aim was to learn more about changes in the dress of Mari women. This research later expanded into a large-scale project about Mari women and modernization for the University of Turku and the University of Helsinki, in which ethnology students from both universities also participated. A mapping of Mari diaspora in the Nizhny Novgorod region, Tatarstan and Bashkortostan was accomplished in collaboration with the researchers at the Mari National Museum.

In a dialogue with an informant there was always a third party: the object, which in my case was a piece of clothing, or more precisely, jewelry. Often this item served as a bridge between the interviewer and the interviewee. An item of clothing or a piece of jewelry could have a link to an event that set off a chain of memories. In my field diaries, I have documented the items and taken photos of them. In the course of this process it is almost as if I take possession of the object, and my entire attention is devoted to the material or the manufacturing details. I have made expeditions to different places in the Mari-speaking region almost every year (Lehtinen 1987, 1990, 1991, 1997, 2002). My dissertation on Mari jewelry, Tscheremissischer Schmuck, was published in 1994, while my study on the changes in Mari dress, The Mari Dresses: Changes in the Traditional Clothes of Volga Finns, came out in 1999.

 

От экспедиций к исследованию. Об этнологическом изучении культур финно-угорских народов в Финляндии Ильдико Лехтинен

В начальный период развития финской этнологии внимание учёных было сосредоточено на финно-угорском дискурсе. В исследованиях XIX века центральное место занимал вопрос о происхождении финно- угорских народов, в т. ч. финнов. Материал для исследований собирался в экспедициях, охватывавших территории от Финляндии до берегов Оби и её притоков в Сибири. Этнографы собирали для Национального музея Финляндии предметы народов, говорящих на финно-угорских языках. После II мировой войны в период оттепели обмену учёными содействовал договор о культуре между Финляндией и Советским Союзом.

Начиная с 1981 года, будучи исследователем Национального музея Финляндии и Музея культур, я проводила полевые исследования в регионах распространения марийского языка. Моя цель состояла в изучении изменений в одежде марийских женщин. Позже это исследование переросло в масштабный проект университетов Турку и Хельсинки «Марийская женщина и модернизация», в котором принимали участие студенты-этнологи обоих университетов. Вместе с сотрудниками Марийского национального музея были исследованы марийские диаспоры Нижегородской области, Татарстана и Башкортостана.

В диалоге с информантами всегда присутствовала третья сторона – вещь, в моём случае одежда, точнее, украшение. Зачастую вещь служила мостом между интервьюером и интервьюируемым. Предмет, лоскут ткани или украшение могли быть связаны с каким-либо событием, которое запускало цепочку воспоминаний. Я документировала предметы в полевых дневниках, делала снимки, в процессе работы привыкала к предметам и фокусировала внимание на деталях изготовления и материале. Я ездила с экспедициями к марийцам разных территорий почти ежегодно (Lehtinen 1987; 1990; 1991; 1997; 2002). В 1994 году была опубликована моя диссертация по украшениям «Tscheremissischer Schmuck», а в 1999 году вышло исследование об изменениях в одежде марийцев «Marien mekot. Volgasuomalaisten kansanpukujen muutoksista» (Марийские платья. Изменения в народной одежде волжских финнов).

Published

2022-06-06