Kuidas jutustada ööd? ERMi näituse „Kellele kuulub öö?“ uurimis- ja kureerimisprotsessist

Authors

  • Karin Leivategija

Abstract

Kuidas jutustada ööd? ERMi näituse „Kellele kuulub öö?“ uurimis- ja kureerimisprotsessist

Käesolev artikkel käsitleb ERMis 2024. aasta veebruaris avatud näituse „Kellele kuulub öö?“ kureerimisprotsessi. Näitus keskendub nii Eesti linnaöö ajaloole kui kaasajale, kuid siinne artikkel põhineb vaid näituse ajaloolisel osal. Öönäituse peakuraatorina reflekteerin loovuurimuslikku tööprotsessi ning analüüsin, kuidas akadeemiline uurimistöö ja näituse kureerimine olid omavahel tihedalt põimunud. Peamised uurimisküsimused puudutasid Eesti linnaöö ajaloo uurimise võimalusi ning selle kujutamist muuseumikeskkonnas.

Näitus on interdistsiplinaarne, hõlmates linnauuringuid, ajalugu, sotsioloogiat, antropoloogiat ja kultuuriuuringuid. Interdistsiplinaarne lähenemine ja mitmekesiste materjalide kasutamine olid oluliseks vahendiks, et edastada linnaöö rikkalikku narratiivi. Kureerimine kui muuseumipraktika ja akadeemiline uurimismeetod võimaldas kriitilist lähenemist ning aitas panustada kultuuripärandi mitmekülgsemasse mõistmisse. Uurimistöö hõlmas erinevaid allikaid, sealhulgas arhiivimaterjale, ajakirjandust, intervjuusid, esemeid ja audiovisuaalset materjali.

Näituse loomine algas ulatusliku teoreetilise ja ajaloolise kirjanduse läbitöötamisega, millele lisandus kontseptsiooni paika panemine. Uurimistöö ja näituse ruumiline planeerimine toimusid paralleelselt, teineteist läbivalt mõjutades ja suunates. Näituse kujundamisel oli oluline roll ruumidisainil, valgustusel ja helimaastikel, et tõlkida öine atmosfäär näituseruumi.

Öönäituse loomel oli akadeemilise mõõde, samas on traditsioonilise akadeemilise publikatsiooni ja näituse kui loovuurimuse vahel olulised erinevused. Näiteks puudub näitusel formaalne eelretsenseerimise protsess, kuid selle asemel toimub osapoolte vahel pidev koosloome.

Öönäitus laiendab potentsiaalselt Eesti kultuuriloo uurimisvaldkondi ja tõlgendusi, olles samal ajal osa aktuaalsetest ühiskondlikest diskussioonidest linnaöö väärtuse ja ööelukultuuri hapruse teemal. Samuti teeb see katset panustada Eesti ööelukultuuri arengusse, rõhutades ööaja kultuurilist tähtsust ning seades kahtluse alla valitsevaid narratiive öiste tegevuste kohta.

 

How to tell the story of life after dark in cities?

This article treats the process of curating an exhibition opened at the Estonian National Museum in February 2024, “Who Claims the Night?”, devoted to the history and present-day of life after dark in Estonian cities; this particular article is however based on only the historical component of the exhibition. As the head curator of the night-themed exhibition, I reflect the creative research work process and analyse how academic research and curating the exhibition were closely interwoven. The main questions for research pertained to possibilities for studying the history of night in Estonian urban areas and how it is depicted in a museum environment.

The exhibition is interdisciplinary, taking in urban studies, history, sociology, anthropology and cultural studies. The interdisciplinary approach and use of diverse materials were an important means for conveying the rich narrative of urban life after dark. Curating as a museum practice and academic research method allowed a critical approach and helped contribute to a more multifaceted understanding of cultural heritage. The research included different sources, including archive material, media, interviews, artefacts and audiovisual material.

The inception of the exhibition started with an extensive period of poring over theoretical and historical literature, supplemented by laying down the conception. The research and planning of the exhibition layout proceeded in parallel with cross-influences. Interior design, lighting and soundscapes all had an important role in the exhibition design in helping to translate the nocturnal atmosphere into exhibition space.

The creation of the night-themed exhibition had an academic dimension, although there were significant differences as well between academic publishing and the exhibition as artistic research. For example, the exhibition lacks a formal peer review process, and in its place, the various parties are engaged in constant creative collaboration.

The night-themed exhibition has potential for broadening the thematic range and interpretations of Estonian culture history, while simultaneously being part of salient discussions in society regarding the value of urban life after dark and the fragility of nightlife culture. It also makes an attempt to contribute to the development of Estonian nightlife culture itself, emphasizing the cultural importance of the night-time hours and critiquing the prevailing narratives about nocturnal activities.

 

Как рассказать ночь?

Карин Лейватегия

В статье рассматривается процесс создания и курирования выставки «Кому принадлежит ночь?», открывшейся в Эстонском национальном музее в феврале 2024 года. Выставка посвящена истории и современности эстонской городской ночи, однако в статье основное внимание уделено исторической части экспозиции. В качестве главного куратора этой выставки я размышляю о процессе её создания и анализирую, как академическое исследование и курирование выставки тесно переплелись в ходе работы. Основные вопросы исследования касались изучения истории эстонской городской ночи и её репрезентации в музейном пространстве.

Выставка носит междисциплинарный характер, объединяя исследования в области урбанистики, истории, социологии, антропологии и культурологии. Такой подход, а также использование разнообразных материалов, стали ключевыми инструментами для создания богатого и многослойного нарратива о ночной жизни города. Курирование выставки как метод музейной практики и академическое исследование позволили применить критический подход, что способствовало более глубокому осмыслению культурного наследия. В исследовании использовались разнообразные источники: архивные документы, медиа, интервью, артефакты и аудиовизуальные материалы.

Процесс создания выставки начался с изучения обширной теоретической и исторической литературы, после чего последовала концептуализация. Исследовательская работа и пространственное планирование шли параллельно, взаимно влияя друг на друга. Важную роль в передаче атмосферы ночи сыграли дизайн интерьера, освещение и звуковое сопровождение.

Хотя создание выставки имеет академическое измерение, между традиционной научной публикацией и выставкой как творческим исследовательским проектом существуют значительные различия. Например, выставка не проходит формальную процедуру рецензирования, но предполагает постоянный процесс совместного творчества, включающего участие всех вовлеченных сторон.

Экспозиция «Кому принадлежит ночь?» не только расширяет горизонты изучения и интерпретации истории эстонской культуры, но и становится частью актуального общественного диалога о ценности ночного города и хрупкости культуры ночной жизни. Она также представляет собой попытку внести вклад в развитие культуры эстонской ночной жизни, подчеркивая её культурное значение и ставя под сомнение преобладающие нарративы о ночной деятельности.

Downloads

Published

19.02.2025