Vibratsioonist tingitud riskide hindamine Eesti Rahva Muuseumis
Abstract
Vibratsioonist tingitud riskide hindamine Eesti Rahva Muuseumis
Muuseumid tunnetavad pidevat survet võidelda külastajate arvu pärast nii näituste kui ka lisategevuste puhul. Muuseumi konkurendiks ei ole tänapäevasl üksnes teine muuseum, vaid kogu meelelahutus sotsiaalmeediast spordisaalini. Külastajate arvu suurendamiseks ja ootustele vastu tulles korraldatakse muuseumides üha enam mitmes žanris kontserte ja muid meelelahutuslikke sündmusi.
Paraku tekitab üha suurenev meelelahutussündmuste hulk muuseumides ja muinsuskaitse all olevates hoonetes konflikte muuseumieetikaga või pärandi säilitamisega üldisemalt. Sageli ei ole mäluasutused teadlikud vibratsiooni mõjust esemetele ega oma piisavalt teadmisi võimalike ohtude vähendamiseks. Eesti Rahva Muuseumis (ERM) tehtud võimendatud helist ja külastajatest tingitud vibratsiooni mõõtmised võiksid olla heaks eeskujuks analoogsete mõõtmiste läbiviimisel teistes muuseumides.
ERMi mõõtmistulemused näitasid ilmekalt, kuidas vibratsioon võib teatud tüüpi vitriinides ootamatult võimenduda, mistõttu ei pruugi vitriini kõrvalt tehtud mõõtmised anda alati head ülevaadet vitriini mõjutava vibratsioonitaseme kohta. Vibratsiooni kaardistamisel on mõistlik keskenduda mõõtmistele vitriinidelt ja hoidlariiulitelt. Samuti on soovitatav teostada mõõtmisi vitriini või riiulipinna eri tasanditelt. Vibratsiooni mõju võimendub üldjuhul vitriini ülemistes osades.
Senisest rohkem tähelepanu tuleb pöörata vitriinide ja eksponeerimisaluste disainile ja konstruktsioonile. Soovitatav on vältida monoliitseid vitriine, mis on ühendatud istumiseks ja astumiseks mõeldud kergkonstruktsioonkarkassil platvormiga.
Muuseumisiseste transpordivahendite (kahveltõstukid, koristusmasinad) mõjule vitriinides või hoidlates paiknevatele museaalidele on seni vähe tähelepanu pööratud. ERMi mõõtmistulemused näitasid vitriinides üllatuslikult kõrget vibratsioonitaset just majasisestest transpordivahenditest tingitud vibratsiooni tulemusena.
Võimendatud heliga kontsertide korraldamisel tuleb tähelepanu pöörata kontserdipaiga lähedal paiknevatele kergkonstruktsioonseintele, millel võimendub vibratsioonitase märkimisväärselt. Neil pindadel eksponeeritavate esemete puhul tuleb tõsiselt kaaluda, kas näitusega on võimalik samaaegselt korraldada võimendatud heliga sündmust. Maksimaalne lubatud helirõhutase tuleb eelnevalt osapoolte vahel kokku leppida ja sellest kinni pidada kogu sündmuse vältel (A- või C-korrektsioonifiltri järgi). Sündmuste planeerimisel on oluline hoida head kommunikatsiooni kõigi osapoolte vahel ning vajadusel selgitada vibratsiooniallikatest tulenevaid ohte museaalidele.
Näituste aladel on soovituslik loobuda võimendatud heliga kontsertide ja sündmuste korraldamisest ning äärmisel vajadusel lubada akustilisi (nt kammermuusika stiilis) sündmusi. Nagu näitas ka ERMis toimunud volbriöö kontsert, siis lisaks võimendatud helist tingitud vibratsioonile võib täiendavat ohtu vitriinidele kujutada rohke külastajate hulk väikeses ruumis, seega aitab helirõhutaseme piirmäärast kinni pidamine maandada ainult ühte riskitegurit mitmest.
Tuleb arvestada, et vibratsioonist tekkivad kahjustused on ajas kumuleeruvad ning eseme materjal võib jõuda väsimuspiirini ootamatult ja oluliselt väiksema vibratsioonitaseme juures või löögi korral, eseme käsitsemisel või transpordil. Seetõttu on oluline tagada, et muuseumides korraldatavad sündmused ei seaks ohtu museaale hoidlates ja ekspositsioonialadel ning et vitriinid oleksid projekteeritud eesmärgipäraselt. Senisest enam tähelepanu tuleb pöörata ka igapäevastele tegevustele seoses museaalide käsitsemise ja transpordiga hoones sees, mis võib teatud juhtudel tekitada museaalidele suuremat kahju kui museaali läbimõeldud ja nõuetele vastav transport muuseumist välja.
Assessing Vibration Risk at the Estonian National Museum
Museums are under constant pressure to compete for visitor numbers, both in the context of exhibitions and in the case of additional activities. Often, a museum’s competitor is not another museum, but entertainment, from social media to the gym. In order to increase visitor numbers and meet expectations, museums are increasingly organising concerts and other entertainment events in a variety of genres.
Unfortunately, the increasing number of entertainment events in museums and buildings under heritage protection creates conflicts with museum ethics and heritage preservation more generally. Memory institutions are often not aware of the effects of vibration on objects and do not have sufficient knowledge to reduce potential risks. The measurements of vibrations caused by amplified sound and by visitors themselves at the Estonian National Museum (ENM) could serve as a good example for conducting similar measurements in other museums.
The measurement results at the ENM clearly showed how vibration can unexpectedly amplify in certain types of display cases, which is why measurements taken next to the display case may not always give a good overview of the vibration level affecting the display case. When mapping vibration, it is wise to focus on measurements from display cases and storage shelves. It is also advisable to take measurements from different levels of the display case or shelf surface. The effect of vibration is generally amplified in the upper parts of the display case.
More attention needs to be paid to the design and construction of display cases and display stands. It is recommended to avoid monolithic display cases that are connected to a platform with a lightweight structural frame and intended for sitting or stepping.
Little attention has been paid to the impact of internal museum transport vehicles (forklifts, cleaning machines) on museum objects in display cases or storage rooms. The measurements at the ENM showed surprisingly high vibration levels in the display cases caused by vibrations from internal transport vehicles.
When organising concerts with amplified sound, attention must be paid to lightweight walls located near the concert venue, which significantly amplify the vibration level. In the case of objects exhibited on these surfaces, it must be seriously considered whether it is possible to organise an event with amplified sound at the same time as the exhibition. The maximum permissible sound pressure level must be agreed upon in advance between the parties and adhered to throughout the event (according to an A- or C-correction filter). When planning events, it is important to maintain good communication between all parties and, if necessary, explain the dangers of vibration sources to museum objects.
In exhibition areas, it is recommended to refrain from organising concerts and events with amplified sound and, if at all necessary, allow only acoustic (e.g. chamber music style) events. As the May Day concert at the ENM showed, in addition to the vibrations caused by amplified sound, a large number of visitors in a small space can pose an additional risk to display cases, so adhering to the sound pressure level limit helps with mitigating only one of several risk factors.
It should be noted that damage from vibration is cumulative over time and the material of an object can reach its fatigue limit unexpectedly and at significantly lower vibration levels or through impact, handling or transportation of the object. It is therefore important to ensure that events organised in museums do not endanger museum objects in storage and exhibition areas and that display cases are designed for their intended purpose. More attention must also be paid to the daily activities related to the handling and transport of museum objects within the building, which may in certain cases cause greater damage to museum objects than the well-thought-out and compliant transport of a museum object out of the museum.
Оценка рисков вибрации в Эстонском национальном музее
Мари Аллик
Кристийна Пийрисильд
Современные музеи вынуждены постоянно бороться за внимание публики – как на выставках, так и на других мероприятиях, проводимых в их стенах. При этом конкуренция идёт не столько между самими музеями, сколько с индустрией развлечений в целом – от социальных сетей до фитнес-клубов. В стремлении привлечь посетителей и оправдать их ожидания музеи всё чаще организуют концерты и прочие развлекательные мероприятия.
Однако возрастающее число подобных событий в музеях и зданиях, являющихся объектами культурного наследия, может вступать в противоречие с музейной этикой и задачами по сохранению наследия. Часто сотрудники музеев и организаций, занимающихся сохранением наследия, не осведомлены о воздействии вибраций на экспонаты и не обладают достаточными знаниями для минимизации связанных рисков.
Примером для подобных исследований могут служить измерения усиленного звука и вибраций, вызванных посетителями, проведённые в Эстонском национальном музее (ЭНМ). Эти измерения показали, что в некоторых типах витрин вибрации могут неожиданно усиливаться. Следовательно, измерения, проводимые только рядом с витриной, не всегда отражают реальный уровень воздействия. При картографировании вибраций следует уделять особое внимание самим витринам и полкам в хранилищах, а также проводить замеры на разных уровнях, поскольку вибрации, как правило, усиливаются в верхней части витрины.
Дополнительное внимание должно уделяться конструкции и дизайну витрин и стендов. Не рекомендуется использовать монолитные витрины, жёстко соединённые с платформами для сидения или ходьбы, особенно если они опираются на лёгкие каркасы.
Воздействие внутримузейных транспортных средств (например, погрузчиков и уборочных машин) на экспонаты в витринах или хранилищах до сих пор практически не изучалось. Между тем измерения, проведённые в ЭНМ, показали неожиданно высокий уровень вибрации от такого оборудования.
При организации мероприятий со звукоусилением особое внимание следует уделить лёгким конструкциям стен, находящихся рядом с концертной площадкой: на них вибрации усиливаются особенно сильно. Если на таких поверхностях размещены экспонаты, необходимо серьёзно задуматься о целесообразности проведения мероприятия параллельно с выставкой. Уровень звукового давления должен быть заранее согласован между организаторами и соблюдаться на протяжении всего мероприятия (в соответствии с корректирующим фильтром A или C).
Важно наладить чёткую коммуникацию между всеми вовлечёнными сторонами и при необходимости разъяснить возможные риски для музейных предметов, связанные с вибрацией. В залах с экспонатами рекомендуется воздерживаться от мероприятий со звукоусилением; допустимым компромиссом могут быть акустические концерты, например, камерной музыки.
Опыт проведения концерта в Вальпургиеву ночь в ЭНМ показал, что помимо вибрации от усиленного звука, дополнительную угрозу может представлять большое количество посетителей в ограниченном пространстве. В таких случаях даже соблюдение допустимого уровня звукового давления устраняет лишь один из множества факторов риска.
Следует помнить, что повреждения от вибраций накапливаются со временем, и предел усталости материала может быть достигнут неожиданно – даже при относительно низком уровне вибраций или во время удара, использования или транспортировки экспоната. Поэтому крайне важно, чтобы музейные мероприятия не подвергали риску сохранность коллекций, а витрины были спроектированы и установлены с учётом возможных воздействий.
Дополнительное внимание должно уделяться повседневному обращению с экспонатами и их перемещению внутри здания: в ряде случаев небрежное обращение внутри музея может нанести больший вред, чем хорошо организованная и контролируемая транспортировка за его пределы.