Ferdinand Linnus – sõjaeelse Eesti etnograafia suurkuju
Abstract
Ferdinand Linnus – sõjaeelse Eesti etnograafia suurkuju
Ferdinand Linnusel (1895–1942) oli oluline roll noore Eesti etnograafia edasikandja ja arendajana 1930. aastatel. Aastatel 1929–1941 töötas ta Eesti Rahva Muuseumi (ERM) direktorina ja õpetas Tartu ülikoolis oma eriala. Uurin artiklis, kuidas Linnus sõnastas etnograafiateaduse teoreetilised, metodoloogilised ja rakenduslikud lähtekohad. Samuti huvitun sellest, kuidas need väljendusid tema teadustöös. Käsitlen lähemalt Linnuse osalemist rahvusvahelises teaduselus, mis võimaldab paigutada tollase kohaliku etnograafia laiemasse akadeemilisse konteksti. Artikli lõpus peatun lühidalt Linnuse tegevusel esimesel Nõukogude aastal, mis vaatamata esialgsele okupatsioonivõimuga kaasamängimisele lõppes vahetult enne Saksa okupatsiooni algust arreteerimisega ja surmaga aasta hiljem.
Linnus defineeris Eesti etnograafia materiaalset rahvakultuuri kirjeldava ja võrdleva teadusena, kandes nii edasi Ilmari Mannineni algatatud traditsiooni. Distsipliinide piiride märkimisel oli see oluline, kuid hakkas samas uurimistööd piirama. Nii postuleeris Linnus 1930. aastal teadustöö vajadusena ajaloolise konteksti ja pidevalt toimuvate muutustega arvestamist ja kutsus üles kasutama uurimistöös puhtetnograafiliste allikate kõrval lähidistsipliinide pakutavaid võimalusi. Interdistsiplinaarsust kasutas ta edukalt mesinduse uurimisel. Sellel teemal kaitses ta esimese eestlasena ka doktoritöö.
Avaldades aastate jooksul välismaa erialaajakirjades korduvalt ülevaateid Eesti etnograafia seisust, positsioneeris ta siinse eriala Euroopa akadeemilisele kaardile. Konverentsidel osalemise kaudu ja eriti Rootsi, Saksa ja Soome uurijatega suheldes oli Linnus Euroopa etnoloogias toimuvate diskussioonide ja arengutega hästi kursis. Tema kõige suuremaks mõjutajaks võib pidada rootsi etnoloogi Sigurd Erixoni, kes rõhutas vajadust võtta kultuurinähtuste ajalugu uurides arvesse sotsiaalset ja majanduslikku konteksti. Sellist lähenemist taotles Linnus ka Eestis. Sarnaselt oma Euroopa kolleegidega rõhutas ta artiklites, et etnograafia on nii teaduslik kui ka rakenduslik distsipliin ja seega ühiskondlikult väga oluline. Arvatavasti tugevdas seda arusaama ERMi juhiks olemine. Eestikeelsetes artiklites tõi Linnus lisaks välja etnograafia kui rahvusteaduse rolli modernse rahvusliku ühiskonna loomisel ja tugevdamisel.
Museoloogia valdkonnas rõhutas Linnus kogude süstematiseerimise, kartoteekide ja ka erialase bibliograafia koostamise vajalikkust, et hõlbustada uurimistööd. Tema eestvedamisel loodi ERMi korrespondentide võrk, mis kujunes järgnevatel aastakümnetel oluliseks etnograafilise teatmematerjali kogumise kanaliks. Õpetades museoloogiat ülikoolis, andis ta tulevastele muuseumitöötajatele edasi vajalikke teadmisi muuseumitöö alustest. Arvatavasti Eesti kõige parema muuseumiala asjatundjana osales Linnus 1930. aastatel muuseumiseaduse eelnõu koostamisel ja uskus selle valdkonna riikliku reguleerimise vajadusse.
Linnus osales aktiivselt Eesti muuseumide ümberorganiseerimisel 1940.–1941. aastal, kooskõlas nõukogude võimult tulnud juhistega. Võimalik, et ta lootis ellu viia eelmisel kümnendil tehtud plaane, mis olid jäänud sahtlisse. Arvatavasti tundis ta kohustust ja vastutust rakendada oma teadmisi võimalikult heade otsuste vastuvõtmiseks. Etnograafia nõukogulikuks teaduseks muutmist ei jõutud esimesel okupatsiooniaastal veel ellu viia, kuigi arvatavasti oli Linnus valmis selles kaasa lööma.
Ferdinand Linnus – a major figure in pre-war Estonian ethnography
Ferdinand Linnus (1895–1942) played a significant role in advancing Estonian ethnography in the 1930s. In the years 1929–1941 he was employed as director of the Estonian National Museum and taught in his speciality at the University of Tartu. In the article, I examine how he articulated the theoretical, methodological and practical underpinnings of the ethnographic discipline. I also inquire into how these starting points were expressed in his research. I will take a closer look at his participation in the international scientific community, allowing the local ethnography of that period to be placed in a broader academic context. At the end of the article, I will touch upon his activities in the first year of Soviet occupation – in spite of his initial collaboration with the occupying force, he was arrested immediately before the beginning of the Nazi occupation and was dead the next year.
Linnus defined Estonian ethnography as a discipline describing and comparing the material folk culture of Estonia, thus building on the tradition started by Ilmari Manninen. This was important for delineating the boundaries of disciplines but also began to restrict research. In 1930, Linnus postulated the necessity of considering historical context and ongoing changes and called for the use of interdisciplinarity in research, in addition to purely ethnographic sources. He applied interdisciplinarity successfully in his research on apiculture and was the first Estonian to defend a doctorate on the topic.
In publishing many overviews of the status of Estonian ethnography in foreign journals over the years, he positioned the local speciality on the academic map of Europe. Due to his participation at conferences, and particularly interactions with Swedish, German and Finnish researchers, Linnus was well-versed in discussions and developments taking place on the European ethnology front. His greatest influence can be considered to be the Swedish ethnologist Sigurd Erixon, who emphasized the need to consider the social and economic context when studying cultural phenomena. Linnus called for such an approach in Estonia as well. Similarly to his European counterparts, he stressed in articles that ethnography had both a pure-science and applied-science side and was thus very important on a societal level. His tenure as director of the National Museum presumably strengthened this view. In Estonian-language articles, he cited the role of ethnography in shaping and reinforcing modern nation-state society.
In the field of museum science, Linnus emphasized the systematization of collections and databases, and compiling of a bibliography in the speciality to facilitate research. He spearheaded the creation of the national museum’s correspondents’ network, which would become an important channel for gathering ethnographic source material for decades to come. In teaching museology at university, he conveyed future museum staff the knowledge they would need regarding the basic principles of work at museums. Perhaps the leading expert of the museum field in Estonia, he took part in drafting the museum act in the 1930s and advocated for state regulation of the field.
Linnus took active part in the reorganization of Estonian museums in 1940–1941, in line with orders from the Soviet regime. He may have been motivated by a desire to carry plans from the previous decade to fruition. It appears that he sensed a duty and responsibility to apply his knowledge in the interests of making optimum decisions. The communist regime did not succeed in completely Sovietizing the discipline in the first year of the occupation, although Linnus was presumably prepared to participate in its transformation.
Фердинанд Линнус – выдающийся представитель этнографии предвоенной Эстонии
Марлеэн Метслайд
Фердинанд Линнус (1895–1942) внес значительный вклад в развитие молодой эстонской этнографии в 1930-е годы. С 1929 по 1941 год он возглавлял Эстонский национальный музей (ЭНМ) и преподавал в Тартуском университете. В статье анализируются его теоретические, методологические и прикладные взгляды на этнографию, а также их отражение в научных исследованиях. Рассматривается участие Линнуса в международной академической жизни, что позволяет поместить эстонскую этнографию того времени в более широкий контекст. В заключение дается краткий обзор его деятельности в первый год советской власти. Несмотря на первоначальное сотрудничество с оккупационными властями, Линнус был арестован незадолго до немецкой оккупации и умер год спустя.
Линнус определял этнографию как науку об описании и сравнении материальной народной культуры, продолжая традицию, заложенную Ильмари Манниненом. Это способствовало формированию границ дисциплины, но в то же время накладывало ограничения на исследовательские подходы. Уже в 1930 году Линнус призывал учитывать исторический контекст и динамику изменений, а также использовать данные смежных дисциплин наряду с чисто этнографическими источниками. Он успешно применял междисциплинарный подход, особенно в изучении пчеловодства, став первым эстонцем, защитившим докторскую диссертацию по этой теме.
На протяжении многих лет Линнус публиковал обзоры состояния эстонской этнографии в зарубежных научных журналах, способствуя ее интеграции в европейское академическое пространство. Благодаря участию в конференциях и тесному общению со шведскими, немецкими и финскими коллегами он был осведомлен о ключевых дискуссиях в европейской этнологии. Наибольшее влияние на него оказал шведский этнолог Сигурд Эриксон, который подчеркивал необходимость учитывать социальный и экономический контексты при изучении культурных явлений. Этот подход Линнус применял и в Эстонии. Как и его европейские коллеги, он рассматривал этнографию не только как научную, но и как прикладную дисциплину, обладающую важным социальным значением. Его взгляды укреплялись благодаря руководству ЭНМ: в своих статьях на эстонском языке он подчеркивал роль этнографии как национальной науки, способствующей формированию и укреплению национальной идентичности.
В области музеологии Линнус выступал за систематизацию коллекций, создание картотек и специализированной библиографии для облегчения научной работы. Под его руководством была создана сеть корреспондентов ЭНМ, ставшая важным инструментом сбора этнографических данных в последующие десятилетия. Преподавая музееведение в университете, он обучал будущих музейных специалистов основам профессиональной деятельности. Будучи, вероятно, ведущим экспертом в области музейного дела в Эстонии, в 1930-е годы он участвовал в разработке проекта закона о музеях и выступал за государственное регулирование в этой сфере.
В 1940–1941 годах Линнус активно участвовал в реорганизации эстонских музеев в соответствии с директивами советских властей. Возможно, он надеялся реализовать планы, которые не удалось воплотить в предыдущем десятилетии, и чувствовал профессиональную ответственность за принятие оптимальных решений. Хотя в первый год советской власти советская этнография еще не сложилась как дисциплина, Линнус, вероятно, был готов участвовать в ее становлении.