Harri Moora – Nõukogude Eesti etnograafia sihiseadja

Authors

  • Indrek Jääts

Abstract

Harri Moora – Nõukogude Eesti etnograafia sihiseadja

Harri Moora (1900–1968) oli eesti arheoloog, kellest 1930ndate lõpuks kujunes rahvusvaheliselt tunnustatud teadlane. Samas oli ta ka üks tollase eesti rahvusluse demokraatliku suuna aktiivseid pooldajaid ning president Konstanti Pätsi kriitikuid. 1940. aastal osales ta Nõukogude võimu kehtestamisel Eestis, kuid pettus kommunistlikus režiimis kiiresti ja pöördus tagasi oma akadeemilise karjääri juurde Tartu Ülikoolis. Eesti okupeerinud natsid ei võimaldanud Mooral õppejõuna jätkata, nende silmis oli ta bolševismi poolehoidja. Põgusalt osales ta sakslaste vastases rahvuslikus vastupanuliikumises. Uue Nõukogude okupatsiooni eest läände pageda tal ei õnnestunud. Moora jäi oma suure perega Eestisse ning julgeolekuorganid sundisid ta koostööle. Ta oli aastaid KGB agent, kuid allikate puudusel me ei tea, kui aktiivne. 1940ndate teisel poolel sai Moora jätkata Tartu Ülikooli arheoloogiaprofessorina. Kuna Eesti etnograafia juhtivad jõud olid kõik kas läände emigreerunud või Nõukogude vangistuses hukkunud, siis langes Harri Moora õlgadele ka etnograafia õpetamine ülikoolis. Samas suunas ta ERMi kui Eesti etnograafia keskse institutsiooni kohanemist nõukogude võimu ideoloogiliste nõudmistega. Osava diplomaadina aitas ta ühelt poolt üles ehitada Eesti etnograafia nõukogulikku fassaadi, teisalt püüdis aga säilitada selle järjepidevust ja rahvuslikke traditsioone. Olulist rolli mängisid seejuures varakult sõlmitud töised suhted mõjukate kolleegidega Moskvast ja Leningradist.

Aastad 1949–1951 olid Moora jaoks kõige raskemad. Siis tabasid teda, nagu paljusid teisigi Eesti haritlasi, süüdistused kodanlikus natsionalismis. Eesti NSV TA Ajaloo Instituudi arheoloogia (ja etnograafia) sektori juhataja ametikoha Moora siiski säilitas ning alates 1952. aastast jätkas ta oma teadustööd Tallinnas. 1950ndatel tegeles ta põhiliselt eestlaste etnogeneesi küsimustega. Tema juhtimisel arendati välja kammkeraamika teooria, mille kohaselt eestlaste soome-ugri keeli kõnelenud esivanemad jõudsid Eesti alale juba 3. aastatuhandel eKr. Moora interdistsiplinaarne lähenemine osutus edukaks ja leidis laialdast tunnustust, eeskätt Nõukogude Liidus. Kommunistlikku parteisse Moora ei astunud.

1957. aastal sai Harri Moorast Eesti NSV TA akadeemik. See suurendas tuntavalt tema mänguruumi ja võimalusi. Ühe esimese asjana hakkas Moora eest vedama stalinistlikest repressioonidest laastatud ERMi jalule aitamist teadusasutusena. Muuseumi direktoriks määrati tema toetusel Aleksei Peterson, kes püsis selles ametis üle 30 aasta.

Akadeemiku positsioon võimaldas ka välisreise, kontakte lääne kolleegidega. Tema tollastes oludes ebaharilikult sagedastele lähetustele kapitalismimaadesse aitas ilmselt kaasa ka KGB agendi roll. See oli koorem, mida ta kandis tõenäoliselt vastumeelselt, kuid kasutas samas ka oma huvides ära. Koostöö julgeolekuorganitega ei mõjutanud artikli autori arvates kuidagi Moora teadustöö sisu. 1960. aastateks saavutas Harri Moora Nõukogude ühiskonnas märkimisväärse akadeemilise tunnustuse ja sellega kaasneva sotsiaalse positsiooni.

Nõukogude Eesti etnograafias oli Moora roll suurim 1940ndate teisel poolel ning 1950ndatel. Esiteks soodustas seda arheoloogia ja etnograafia lähedus tollases nõukogude süsteemis, iseäranis etnogeneesi uuringute kontekstis. Teiseks võttis etnograafide uue põlvkonna pealekasvamine aega. 1960ndatel kahanes Moora tähtsus Nõukogude Eesti etnograafia sihiseadjana tasapisi, kuid tema teenetel, sidemetel ja autoriteedil põhinev mõju jäi siiski püsima kuni surmani ja kauemgi.

Harri Moora – trendsetter of Soviet Estonian ethnography

Harri Moora (1900–1968) was an Estonian archaeologist who became an internationally acclaimed researcher in the 1930s. He was also a proponent of the democratic line of Estonian nationalism and a critic of the authoritarian president Konstantin Päts. In 1940, he took part in establishing Soviet power in Estonia but quickly grew disillusioned with the communist regime and returned to his academic career at the University of Tartu. For their part, the Nazi occupiers stripped him of his position, seeing him as a Bolshevik supporter, after which he briefly participated in the resistance against the Nazis. He did not manage to flee the new Soviet occupation for the West, as many others did, and remained in Estonia along with his large family. The security apparatus forced him to cooperate: for years he was a KGB agent, but due to lack of sources, we do not know how active a role he played. In the second half of the 1940s, Moora held on to his position as professor of archaeology at the University of Tartu. The leading figures in Estonian ethnography had fled to the West or died in the Soviet prison camps, so it fell upon Moora to teach ethnography at the university level. At the same time, he also guided the adaptation of the Estonian National Museum to the ideological demands of the Soviet regime. A skilled diplomat, he helped to build a Soviet facade for Estonian ethnography, while also attempting to preserve its continuity and national traditions. His professional relationships with influential colleagues from Moscow and Leningrad forged early on, played an important role.

The hardest years for Moora were 1949–1951, when, like many other Estonian intellectuals, he faced accusations of bourgeois nationalism. Nevertheless, he retained his position as head of the archaeology (and ethnography) sector of the Estonian SSR Academy of Sciences’ Institute of History. From 1952, he lived and worked in Tallinn. In the 1950s, he mainly dealt with Estonian ethnogenesis. He spearheaded the development of comb ceramic culture theory, which held that the Finno-Ugric language-speaking forefathers of the Estonians arrived in today´s Estonia in the 3rd millennium BCE. Moora’s interdisciplinary approach garnered broad recognition, especially in the Soviet Union. Moora never joined the Communist Party.

In 1957, Moora became an academician at the Estonian SSR Academy of Sciences, which gave him more opportunities. One of his first projects was steering the revival of the Estonian National Museum, which had been gutted under Stalinist repressions. On Moora’s recommendation, Aleksei Peterson was appointed director, a post he would hold for more than 30 years.

Moora’s position as an academician also paved the way to travel abroad and contact with Western colleagues. Connection with the KGB allowed him to travel unusually frequently to capitalist countries. It is likely he bore this burden reluctantly while taking advantage of it to pursue his academic interests. His collaboration with security agencies did not influence the content of Moora’s research. By the 1960s, Moora had attained noteworthy academic recognition and thus social status in the Soviet society.

Moora’s role in Soviet Estonian ethnography was greatest in the second half of the 1940s and the 1950s. It was promoted by the closeness of archaeology and ethnography in the Soviet system, above all in the context of ethnogenesis studies. Secondly, it took time for a new generation of ethnographers to flower. In the 1960s, Moora’s significance as a trendsetter in Estonian ethnography declined gradually, but his ties and authority endured for the remainder of his life and even posthumously.

Харри Моора – лидер эстонской советской этнографии

Индрек Яатс

Харри Моора (1900–1968) был эстонским археологом, к концу 1930-х годов получившим международное признание. Он был активным сторонником демократического направления эстонского национализма и критиком президента К. Пятса. В 1940 году Моора участвовал в установлении советской власти в Эстонии, но вскоре разочаровался в коммунистическом режиме и вернулся к академической карьере в Тартуском университете. Оккупировавшие Эстонию нацисты запретили ему преподавать, считая его сторонником большевизма. На короткое время Моора присоединился к движению сопротивления.

После войны ему не удалось бежать на Запад от новой советской оккупации – он остался в Эстонии со своей большой семьёй. Под давлением органов безопасности Моора был вынужден сотрудничать с КГБ. Однако степень его вовлечённости остаётся неясной из-за отсутствия источников. Во второй половине 1940-х годов он смог продолжить работу в Тартуском университете в качестве профессора археологии. Поскольку многие ведущие деятели эстонской этнографии либо эмигрировали, либо погибли в советских репрессиях, преподавание этнографии также легло на его плечи. Кроме того, он руководил адаптацией Эстонского национального музея (ЭНМ) к идеологическим требованиям советской власти. С одной стороны, Моора помогал создать советский фасад эстонской этнографии, с другой – стремился сохранить её преемственность и национальные традиции. В этом ему помогали давние рабочие отношения с влиятельными коллегами из Москвы и Ленинграда.

Наиболее трудными для Мооры стали 1949–1951 годы, когда, как и многих представителей эстонской интеллигенции, его обвинили в буржуазном национализме. Однако он сумел сохранить пост заведующего сектором археологии (и этнографии) Института истории АН Эстонской ССР, и с 1952 года он продолжил научную работу в Таллине. В 1950-е годы Моора занимался в основном вопросами этногенеза эстонского народа. Под его руководством была разработана теория ямочно-гребенчатой керамики, согласно которой финно-угроязычные предки эстонцев появились на территории современной Эстонии уже в III тысячелетии до н. э. Междисциплинарный подход Мооры получил широкое признание, особенно в Советском Союзе. В коммунистическую партию он не вступил.

В 1957 году Моора был избран академиком АН Эстонской ССР, что значительно расширило его возможности. Одним из его первых шагов стало восстановление ЭНМ как исследовательского учреждения после сталинских репрессий. При его поддержке директором музея был назначен Алексей Петерсон, который занимал этот пост более 30 лет.

Статус академика позволял Мооре совершать зарубежные поездки и поддерживать контакты с западными коллегами. Вероятно, частым визитам в капиталистические страны способствовала его роль агента КГБ – бремя, которое он, возможно, нес неохотно, но использовал в своих интересах. Cотрудничество с органами безопасности не повлияло на научное содержание его исследований.

Важную роль в эстонской советской этнографии Моора сыграл во второй половине 1940-х и в 1950-е годы. Во-первых, это объяснялось близостью археологии и этнографии в советской научной системе того времени, особенно в контексте изучения этногенеза. Во-вторых, требовалось время для воспитания нового поколения этнографов. В 1960-е годы влияние Мооры как лидера эстонской советской этнографии постепенно снижалось, но его заслуги, связи и авторитет сохраняли значение до самой его смерти и даже после неё.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

02.07.2025