Aino Voolmaa – Eesti rahvarõivaste vardja

Authors

  • Ellen Värv
  • Age Raudsepp
  • Reet Piiri

Abstract

Aino Voolmaa – Eesti rahvarõivaste vardja

Aino Voolmaa (1920–2000) oli Eesti etnograaf, kelle tööaastad jäid üleni Nõukogude aega. Ta põlistas end Eesti kultuurilukku oma pea neli kümnendit kestnud uurijatee jooksul tunnustatud rahvarõivauurija ja -propageerijana. Ta oli selles vallas ka väga autoriteetne nõustaja. Suuresti just tänu Voolmaa aktiivsele ja järjekindlale tegevusele jäi rahvarõivaste taaselustamisel peale ajaloolise autentsuse säilitamise nõue. Voolmaa kirjutatud teadusartikleid ja raamatut „Eesti rahvarõivad“ (1981) kasutavad nii rahvarõivaste uurijad kui huvilised tänapäevalgi. Tema elust ja tööst on aga seni kirjutatud väga vähe.

Aino Voolmaa lõpetas 1940. aastal Tallinnas gümnaasiumi ja asus õppima Tallinna Tehnikaülikooli. Juba 1942. aastal otsustas ta ülikooli vahetada ja siirdus Tartu Ülikooli, keskendudes peamiselt etnograafiaõpingutele. 1947. aasta sügisel sai Aino töökohaks Eesti Rahva Muuseum, millega ta jäi tihedalt seotuks elu lõpuni. Voolmaa töötas muuseumis teadusliku töötajana, alustades nooremteadurina ja lõpetades teadusdirektorina. Oma teadlasetee jooksul põlistas Aino Voolmaa end ajalukku eduka rahvarõivauurija ja populariseerijana, samavõrra oluline oli tema roll ka muuseumitöötajana. Aja jooksul võttis ta osa pea kõikidest muuseumitöö põhilõikudest, mis olid seotud kogumise, säilitamise, uurimise ja erineval viisil vahendamisega. Ta osales paljudes teadusprojektides ja kogus tuhandeid lehekülgi teatmematerjali (peamiselt rõivastusalast) oma rohketel välitöödel Eesti kihelkondadesse. Kogutut kasutas Aino teadusartiklite kirjutamisel. Ta oli edukas oma uurimistulemuste tutvustamisel, esinedes ettekannetega konverentsidel nii Eestis kui mujal ja olles hinnatud lektor. Kindlasti on tema kogutu oluline allikmaterjal ka tänapäeva uurijatele.

Näituste korraldamist pidas Aino muuseumi väga oluliseks töölõiguks ja nii kujunes temast Eesti Rahva Muuseumis üks peamisi Eesti rahvarõivaid ja -kunsti käsitlevate näituste tegijaid. Ka oma tööelule muuseumis pani ta väärika punkti uhke ja suure rahvarõivanäituse koostamisega, mida eksponeeriti Tallinnas (1982), Võrus (1983) ja lõpuks ka Leningradis (1983–1984). Voolmaa elutöö kokkuvõtteks võib pidada 1981. aastal koostöös kunstnik Melanie Kaarmaga ilmunud kolmeköitelist raamatut „Eesti rahvarõivad“, mis oli ja on siiani rahvarõivakostüümide valijaile hindamatu abiline. Voolmaa roll rahvarõivaste kandmise populariseerimisel oli suur. Ta seisis selle eest, et rahvarõivaid valmistataks ajalooliste eeskujude järgi, et kantaks oma kodukandi rahvarõivaid. Ta hoidis pedantselt silma peal nii rahvarõivaste valmistamisel kui ka nende kandmisel ning juhtis alati vigadele tähelepanu.

Aino Voolmaa oli aktiivse ellusuhtumisega naine ning täitis mitmeid ühiskondlikke ülesandeid nii muuseumis kui väljapool seda. Aastast 1964 oli ta kommunistliku partei liige, kuid mingit olulist edenemist karjääriredelil sellega ei kaasnenud. Voolmaa püüdlused kandidaadikraadini jõuda takerdusid, kuid tema kui etnograafi mõjukus Eesti ühiskonnas oli päris suur ja pikaajaline ning just rahvariiete kandmise vallas.

Aino Voolmaa – a steward of traditional Estonian folk dress

Aino Voolmaa (1920–2000) was an Estonian ethnographer whose productive years coincided with the Soviet era. She carved out a place in Estonian cultural history through her nearly four decades of work as an acclaimed authority on folk dress and popularizer of the tradition. Largely due to Voolmaa’s consistent, active efforts, preservation of historical authenticity was a key principle when it came to revival of folk costume. Voolmaa’s research articles and a book, Eesti rahvarõivad (Estonian Folk Costume, 1981) are still in use by both folk dress historians and aficionados. However, very little has been written about her life and work.

Voolmaa graduated from upper secondary school in Tallinn in 1940 and entered the Tallinn University of Technology. In 1942, she opted to transfer to the University of Tartu, where she mainly concentrated on ethnography studies. In autumn 1947, Aino was hired by the Estonian National Museum, and she remained closely affiliated with this institution for the rest of her life. Voolmaa worked as a research employee for the museum, starting as a junior researcher and winding up as a research director. During her career as a researcher, Voolmaa made a mark as a successful folk dress scholar and popularizer, and her role as museum staff member was just as significant. Over the years, she took part in nearly all major facets of museum work involving acquisitions, preservation, investigation and various means of dissemination. She participated in various research projects and amassed thousands of pages of material in reference works (mainly in the field of clothing) in the course of field work conducted in many parishes in Estonia, which she relied on to write research articles. She also successfully presented her findings at conferences in Estonia and abroad and was a valued lecturer. Her body of work undoubtedly represents important source material for current researchers.

Aino considered the museum a very important professional venue for her, and she became one of the main organizers of exhibitions on Estonian folk dress and art at the museum. Fittingly, her professional career culminated in a grand folk dress exhibition displayed in Tallinn (1982), Võru (1983) and Leningrad (1983–1984). The aforementioned three-volume Estonian Folk Costume, published in conjunction with the artist Melanie Kaarma in 1981, can be considered a summation of her life’s work; it remains an invaluable reference text for people choosing folk costume. As a popularizer of the wearing of folk costume, Voolmaa played an outsize role, and advocated making traditional clothing according to historical models appropriate to a certain place. With almost pedantic accuracy, she kept an eye on the making and wearing of traditional clothing and pointed out any mistakes.

Characterized by an active mindset, Voolmaa fulfilled various social outreach duties both within and outside of the museum. She joined the Party in 1964, but it did not lead to any significant advancement on the career ladder. Her aspiration for a doctoral degree did not come to fruition but her influence as an ethnographer in Estonian society was quite extensive and enduring, particularly in the field of folk costume.

Айно Воольмаа – хранительница эстонской народной одежды

Эллен Вярв, Аге Раудсепп, Реэт Пийри

Айно Воольмаа (1920–2000) была эстонским этнографом, вся профессиональная деятельность которой пришлась на советский период. За почти четыре десятилетия научной работы она внесла значительный вклад в изучение и популяризацию народной одежды, став признанным экспертом и авторитетным консультантом в этой области. Благодаря ее целеустремленности и последовательной работе удалось утвердить принцип исторической аутентичности в возрождении традиционного костюма. Ее научные труды, включая книгу «Eesti rahvarõivad» («Эстонская народная одежда», 1981), до сих пор востребованы как среди исследователей, так и среди энтузиастов. Однако несмотря на ее влияние, жизнь и деятельность Воольмаа остаются малоизученными.

Айно Воольмаа окончила гимназию в Таллине в 1940 году, после чего поступила в Таллиннский технический университет. В 1942 году перевелась в Тартуский университет, где сосредоточилась на изучении этнографии. Осенью 1947 года она начала работать в Эстонском национальном музее, с которым была тесно связана до конца жизни. Пройдя путь от младшего научного сотрудника до директора по научной работе, Воольмаа внесла значительный вклад не только в исследование народной одежды, но и в развитие музейного дела.

В течение своей карьеры она занималась всеми основными аспектами музейной работы – от сбора и систематизации экспонатов до организации выставок. Во время многочисленных экспедиций в различные приходы Эстонии она собрала тысячи страниц материалов, главным образом о традиционной одежде, которые затем легли в основу ее научных публикаций. Воольмаа успешно представляла свои исследования на конференциях в Эстонии и за рубежом, а также была востребованным лектором. Ее труды остаются важным источником для современных этнографов.

Организация выставок занимала в ее работе особое место. Она стала одним из главных инициаторов экспозиций, посвященных эстонскому народному костюму и народному творчеству в Эстонском национальном музее. Завершением ее музейной деятельности стала масштабная выставка народной одежды, показанная в Таллине (1982), Выру (1983) и Ленинграде (1983–1984). Кульминацией многолетней работы Воольмаа стал трехтомник «Эстонская народная одежда», изданный в 1981 году в соавторстве с художницей Меланиe Каарма. Этот труд остается незаменимым пособием для всех, кто интересуется народным костюмом.

Айно Воольмаа сыграла ключевую роль в возрождении традиции ношения народной одежды. Она отстаивала принцип исторической точности в создании костюмов и призывала носить их в соответствии с региональными особенностями. Ее внимательное отношение к деталям проявлялось не только в научных исследованиях, но и в практике: она требовательно относилась к качеству изготовления и всегда указывала на ошибки.

Воольмаа вела активную общественную деятельность как в музее, так и за его пределами. С 1964 года состояла в Коммунистической партии, однако это не привело к значительному карьерному росту. Ее попытка получить степень кандидата наук не увенчалась успехом, но влияние Воольмаа в эстонском обществе, особенно в сфере традиционного костюма, оказалось куда более значительным и долгосрочным.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

02.07.2025