Kes valitsesid öist linnaruumi moderniseerumisajal?
Abstract
Kes valitsesid öist linnaruumi moderniseerumisajal?
Kuigi enne Teist maailmasõda oli päevaaeg ette nähtud töötamiseks ja ööaeg puhkamiseks, ei olnud öine linnaruum kaugeltki tühi elust ja liikumisest. Küll aga oli öine toimimine avalikus ruumis valdavalt juhuslikku ja episoodilist laadi. Inimesi, kes olid ööruumis alaliselt kohal, mistõttu seda hakati nende kaudu teatud viisil defineerima, oli üsna vähe. Tähtsaimad neist olid voorimees, taksojuht, öövaht-laternasüütaja ja politseinik. Nemad olid öise linnaruumi dominantfiguurid või -tegutsejad. Kõigi nelja töö leidis aset avalikus ruumis ega võimaldanud varjuda majaseinte vahele, mis tähendab, et igal möödujal oli soovi korral võimalik sellesse sekkuda vaatlusel kaudu või muul viisil.
Nimetatud ameteist kaks (laternasüütaja ja voorimees) olid n-ö vanad ja kaks (politseinik ja taksojuht) uued, sest tekkisid alles 19. sajandil või 20. sajandi algul. Ent uudsusest olulisem on ameti vastavus modernsuse juhtprintsiipidele. Siin oli eelis taksojuhtidel, sest amet koondas innovatsiooni, mis on modernsuse olulisemaid märksõnu. Innovatsioon ei seisne mitte ainult autode kasutamises, vaid ka taksomeetri, telefoni ja reklaami laialdases rakendamises. Teisedki aspektid, mis seda ametit iseloomustavad – isikkoosseis, organisatsioon, diskursus jne – on laadilt moodsad.
Samas väärib tähelepanu, et neljast ametist vanim – voorimeheamet – ei erine ülalmainitust kuigi palju. Ka siin on tegu ettevõtlusega, mis lähtub ratsionaalsest majandusloogikast. Voorimeeste peamiseks probleemiks oli võimetus kohaneda uute oludega. Nad ei suutnud üha tugevamalt kehtestuva taksonduse ja ühistranspordiga konkureerida, sest voorimehe sotsiaalne kapital oli väike ja ametil nappis elukutsevalikuna atraktiivsust, mistõttu see ei meelitanud noori.
Sarnased probleemid puudutasid laternasüütajaid. Avalik diskursus osutas, et oli aja küsimus, mil kaks vanemat ametit täielikult kaduma pidid. Taksojuhi- ja politseiametiga oli aga vastupidi – areng on olnud järjepidev ning kohanemissurve, aga samas ka inimeste kohanemisvõime väga suur. Nende ametite esindajate eesmärk ei olnud niivõrd hetkeline rahulolu, vaid veelgi helgem tulevik.
Ehkki kõik neli ametit olid omavahel seotud ja kasvasid mingis mõttes isegi üksteisest välja, oli igaühel oma spetsiifika. Ent oli ka suur ühisosa: igaüks neist lõi omal kombel öises linnaruumis korda ja turvatunnet. Eriti palju abi oli voorimeeste ja taksode seisuplatsidest, mis katsid peaaegu kogu linna. Moodustades küllaltki kaaluka osa öisest avalikust ruumist, toimus nende ametimeeste kaudu ja abil selle struktureerimine, kasutamine ja mõtestamine. Neli ametimeest tegid omavahel ka koostööd.
Ohutusel ja turvalisusel oli kõnealuste tegutsejate jaoks ka teine, märksa isiklikum mõõde. Asetudes öisesse avalikku ruumi, puutusid nad pidevalt kokku öö varjukülgedega, mis võisid asetada ohtu nende enda vara, tervise ja isegi elu. Pole kahtlust, et tegu oli keeruliste ametitega, mis nõudsid inimestelt suurt psüühilist ja vaimset kohanemist ning vastupidavust. Ent just seepärast sobivad need hästi sümboliseerima moodsat linna, mis on dünaamiline, mitmekesine ja täis pinget.
Who ruled the roost at night during the modernization era?
Before the Second World War, the daytime was for working and the night-time was for sleeping, but nocturnal urban space is of course far from devoid of life and movement. However, nocturnal rhythms in public space predominantly bear a sporadic and episodic nature. There are rather few people who are permanent fixtures in the nocturnal space and as a result of which the space begins to be defined to a certain degree according to those individuals. The most important ones are four professions: coachman, taxi driver, lamplighter/night watchman and policeman: They are the dominant figures or actors in the nocturnal urban space. All four of these professions do their work in public and do not have the option to draw back indoors, which means that any passerby can, if desired, intervene via observation or some other manner.
Two of the professions (lamplighter/night watchman and coachman) are “old” and two (policeman and taxi driver) are new, arising only in the 19th or early 20th century. Whether a profession is aligned with the main principles of modernity is more important than newness. The taxi drivers hold an advantage here, since the profession concentrates innovation, one of the most important keywords of modern times. Innovation does not only lie in use of cars but also the widespread and effective use of fare meters, telephone and advertising. Other aspects that characterize the profession, too – the staffing, organization, discourse etc. – are modern in style.
Still, it deserves to be noted that the oldest of the four professions, coachman, is not all that different. It, too, is a form of enterprise that proceeds from rational economic logic. The main problem for coachmen became the incapability of adapting to new conditions. They could not compete with taxis and public transport, since their social capital was low and the profession was not an appealing career choice for young people.
Lantern lighters faced similar problems. Public discourse from the period suggests that it would only be a matter of time until these professions disappeared completely. The situation with taxi drivers and police was different; development was ongoing and adaptation pressure strong, but so was people’s adaptation ability. The people in these professions were not geared to achieving fleeting satisfaction but a brighter future.
Although all four professions are interrelated and some even evolved out of each other, each one had their own specifics. Yet they also had a common denominator, as each one brought order and sense of safety to the city after dark. Coachmen’s and taxi ranks were especially beneficial in this regard, as their network spanned almost the entire city. Making up quite a significant part of the public space after dark, practitioners of these professions helped to structure and conceptualize this sphere. The four professions also worked together in many situations.
Safety and security had another, much more personal dimension for these professionals. They were constantly exposed to the darker sides of the night, which could pose a threat to their own property, life and limb. There is no doubt that these are in that sense complicated professions that required high psychological and mental adaptability and durability, so in that way they epitomized the modern city, full of dynamism, diversity and tension.
Кто правил ночным городом в эпоху модернизации?
Рихо Парамонов
До Второй мировой войны день традиционно отводился для работы, а ночь — для отдыха. Однако ночное городское пространство никогда не было полностью пустым и безжизненным. Ночная активность, хотя и была спорадической и эпизодической, всё же присутствовала. Ключевую роль в ночной городской жизни играли четыре профессии: извозчик, таксист, ночной сторож и полицейский. Эти люди были доминирующими фигурами ночного города. Их работа проходила в общественных пространствах, что делало их заметными для прохожих и открытыми для вмешательства со стороны окружающих.
Две из этих профессий (фонарщик и извозчик) – более старые, тогда как полицейский и таксист – новые, появившиеся в XIX или начале XX века. Но не возраст профессии является решающим, а её соответствие современным требованиям. Таксисты, в частности, представляют новаторскую профессию, воплощая дух модернизации. Они активно и эффективно используют не только автомобили, но и таксометры, телефоны и рекламу, а также внедряют современные методы управления, организации и взаимодействия.
Извозчики, напротив, хоть и разделяли рациональный экономический подход и этим не сильно отличались от вышеописанных таксистов, не смогли адаптироваться к новым условиям. Они уступили такси и общественному транспорту, так как не обладали достаточным социальным капиталом и не привлекали молодёжь. Подобная участь постигла и фонарщиков, чья профессия постепенно исчезала под давлением новых технологий и общественного дискурса.
Таксисты и полицейские, напротив, демонстрируют высокую адаптивность. Эти профессии не только успешно развивались, но и отражали идею прогресса, направленного на создание более безопасного будущего.
Хотя эти четыре профессии отличаются друг от друга, у них есть важная общая черта – поддержание порядка и безопасности в ночном городском пространстве. Например, стоянки извозчиков и таксистов, разбросанные практически по всему городу, структурируют и оживляют ночное пространство. Эти профессии не только дополняли друг друга, но и часто сотрудничали.
Безопасность, однако, имеет и личное измерение. Работая ночью, эти люди сталкиваются с рисками: от угрозы их имуществу до опасности для здоровья и жизни. Их труд требует выносливости, психологической устойчивости и способности справляться с напряжением.
Несмотря на сложности, именно эти профессии символизируют современный город — динамичный, разнообразный и напряжённый. Их представители олицетворяют собой тот самый дух, который придаёт ночному городскому пространству смысл, порядок и безопасность.